Kundvagnen laddas  

Retur, reklamation och byte

Åter till Kundsupport.

Så här gör du en retur

Returfraktkostnaden vid Öppet köp eller Ångerrätt bekostas av kunden enligt Konsumentverkets bestämmelser.

Du laddar ned din fraktsedel HÄR

Öppet köp gäller under förutsättning att varan returneras oanvänd och oskadad, i obruten originalförpackning och att alla typer av märkningar, etiketter och klisterlappar finns kvar på varan. Reservdelsbeställningar för delar som inte finns i vårt sortiment är undantag för öppet köp.
Hygienprodukter, blöjhinkar och underkläder får endast returneras i oöppnad originalförpackning. För produkter av den här typen som inte kommer i förseglad förpackning gäller inte öppet köp eller ångerrätten.

Mindre försändelser skickas enklast som brev eller paket till vårt lager, använd en tjänst avsedd för leverans till företag så paketet inte går till ett ombud. Om du vill kan du även köpa en förbetald fraktetikett av oss, kostnaden för returen beror på vad du ska returnera enligt nedan:

Kläder och skor: Returkostnad 39 kr
Små/Mellanstora produkter: Returkostnad 59 kr
Stora produkter: Returkostnad 159 kr
Beställningsvara, paket under 20 kg: 299 kr
Beställningsvara, paket över 20 kg: Returkostnad 499 kr
Beställningsvara, pallretur (t.ex elbil): Returkostnad 999 kr

I de fall Babyland skickar frakthandlingar till kunden skickas dessa endast digitalt per e-post, för att skrivas ut av kunden. Dessa är giltiga i 30 dagar. Om frakthandlingen hinner förfalla ombesörjer Babyland inte längre returfrakten och kunden bokar och betalar den istället hos valfri speditör.

Kunden har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Notera kolli/Sändningsnummer och spara kvittot. 

Vid retur av en beställning med en vara på köpet ska även denna returneras om köpet inte längre uppfyller villkoren för erbjudandet. Detta gäller även presentkort på köpet. Är presentkortet använt dras den summan från den som återbetalas. 
 

Retur i butiken

Varor köpta i nätbutiken, returneras till nätbutiken. Är varan köpt i vår butik så returneras varan i butiken.
 

Outlösta beställningar

Ej avhämtade paket - vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid outlösta paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 195: - om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos ombudet i 7-14 dagar innan den returneras till oss. Ev. fraktkostnad återbetalas ej.
 

Så här gör du en reklamation

Reklamationsrätten gäller inte om kunden själv åtgärdat eller låtit åtgärda felet utan att Babyland godkänt detta. Reklamationsrätten gäller inte om Kund orsakat felet. 

Om någon vara saknas i en leverans ska Babyland meddelas om detta inom skälig tid från det att försändelsen togs emot.

Om vi levererat en produkt som är felexpedierad eller defekt ber vi dig kontakta oss inom skälig tid från det att varan mottagits för att hjälpa dig att lösa problemet. Detta gäller även emballage om varan i fråga är en säkerhetsprodukt eller på annat sätt en känslig produkt. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. 

Skicka ett mail till [email protected] med ditt ordernummer, en utförlig felbeskrivning och vid instruktion bilder och/eller filmklipp som visar felet.

Vid en av Babyland godkänd reklamation åtgärdar vi felet eller byter ut produkten mot en ny.

Babyland tillhandahåller inte, eller står för kostnaden för emballage men vi står alltid för eventuell fraktkostnad vid en godkänd reklamation enligt Konsumentverkets bestämmelser som skett inom skälig tid. Skälig tid gällande reklamationer anses vara inom två månader enligt Trygg E-handel.

När vi eller våra leverantörer skickar en ersättningsvara eller en ersättningsdel försöker vi välja det fraktsätt som är lämpligast men det är inte säkert att det blir samma som vid beställningstillfället.

Notera att reklamationsrätten gäller för ursprunglig köpare, och inte längre gäller vid eventuell vidare försäljning. 

Babyland kan behöva kontrollera varan om felet inte kan uppvisas enligt instruktioner från Kundservice. Villkoren för felsökningen får du av oss per e-post. Kan Babyland påvisa ett produktionsfel godkänns reklamationen, och felet åtgärdas utan någon kostnad för Kund. Kan Babyland inte påvisa ett produktionsfel sänds varan i retur, vanligtvis mot en avgift vilket kommuniceras i villkoren som Kundservice sänder per e-post. 

I de fall Babyland skickar reservdelar eller ersättningsvara till kund går denna till beställningsadressen om konsument inte meddelat annat. 

I de fall Babyland skickar frakthandlingar till kunden skickas dessa endast digitalt per e-post, för att skrivas ut av kunden. Dessa är giltiga i 30 dagar. Om frakthandlingen hinner förfalla ombesörjer Babyland inte längre returfrakten och kunden bokar och betalar den istället hos valfri speditör.

 

Gällande byten

Tyvärr har vi inga byten hos oss på Babyland.se i dagsläget. Vill du ha produkten du köpt i en annan färg eller en annan storlek behöver du därför först göra en retur och därefter lägga en ny beställning. Självklart hjälper vår kundservice dig med hur du enklast gör detta om du vill, kontaktuppgifter dit hittar du här.
 

Retur = När du som kund vill skicka tillbaka en produkt du köpt och ångrat dig enligt Ångerrätten eller Öppet köp.

Reklamation = När du som kund köpt en produkt som går sönder och du vill använda din Garanti. Reklamationsrätten gäller fabrikationsfel. D.v.s. ett fel som uppstått vid tillverkningen och som skiljer varan från en likadan tillverkad utan fel. Detta betyder att solblekning, missfärgning, rost och punktering endast går att reklamera inom fem dagar från det att varan togs emot. Reklamationsrätten gäller inte fel som orsakats av slitage eller brist på underhåll och service.

Byte = När du som kund köpt en produkt men ångrat du och vill ha en annan variant av samma modell.

Produkten läggs i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.